Alexandra Horowitz, de la “Horowitz Dog Cognition Lab” din New York, este unul dintre cei mai respectați cercetători în domeniul cogniției canine. Ea a pregătit un video prin care să ne facă să înțelegem mai bine cum „vede” un câine lumea.
Câinii, precum și alte mamifere sunt considerate animale macrosmatice, adică se bazează mai mult pe miros pentru a se descurca în mediul înconjurător, spre deosebire de noi oamenii care ne folosim mai mult de vedere. Tocmai datorită acestei diferențe majore dintre noi, ne este greu uneori să înțelegem ce gândesc prietenii noștri patrupezi, de exemplu când mergem la plimbare și aceștia se opresc la fiecare copac, stâlp, roata de mașină și nu-i putem clinti până nu termină de mirosit. Acum putem ințelege mai bine această nevoie a lor, așa cum și nouă ne place să ne uităm la televizor, să vedem un film, să ne uitam la o piesă de teatru sau o fotografie și pentru ei plimbarea poate să reprezinte o sursa de informații despre animalele și oamenii care au pășit prin zona respective în ultimele zile. Iar dacă îi scoatem zilnic prin aceleași locuri totul devine ca un serial pentru prietenii noștri. Închipuiți-vă ca pentru ei, de fiecare dată când se opresc să miroasă ceva e ca și cum am deschide noi un site pe internet sau o pagină de ziar.
Dupa cum spuneam în articolul: “cum-va-poate-ajuta-imbogatirea-comportamentala-animalul-de-companie“, prin îmbogățirea comportamentală (engl. enrichment) creștem nivelul de bunăstare al animalelor. Una dintre cele cinci categorii de enrichment descrise de “The Shape of Enrichement” este cel senzorial, unde se încadrează și simțul olfactiv, adică mirosul. Cu alte cuvinte dacă lăsăm și încurajăm cățeii să-și exploreze lumea asa cum o fac ei mai bine, prin miros, vom avea niște câini mai fericiți și mai cuminți după o plimbare relaxantă